Vad är MediYoga

MediYoga (Medicinsk Yoga) är en mjuk form av yoga som precis alla kan utöva. Har du svårt att sitta bekvämt på mattan på golvet går det lika bra att sitta på en stol. Under ett MediYoga-pass läggs lika stort vikt vid kroppspositioner och rörelser som vid andning, ljudande och ögonpositioner. Jag vill betona att MediYoga handlar om acceptansen av hur din kropp känns just idag, att släppa prestation och istället lyssna, känna in nuläget och arbeta därifrån.

Utan att släppa den yogiska helhetssynen på människan har man utarbetat ett koncept som fungerar mycket väl i mötet med den västerländska sjukvården.  MediYoga finns på fler än 224 vårdinrättningar i  Sverige, bland annat på Danderyds sjukhus där MediYoga är en del i den ordinarie hjärtinfarktrehabilitering samt på Akademiska Sjukhuset i Uppsala där alla cancerpatienter erbjuds MediYoga.

Svensk forskning visar att MediYogan bland annat:
- Lindrar ryggproblem.
- Hjälper mot värk i kroppen.
- Sänker högt blodtryck.
- Förbättrar hjärthälsan.
- Dämpar ångest och oro.
- Förbättrar syresättning och cirkulation.
- Ger ökad rörlighet.
Förutom dessa dokumenterade effekter ger även MediYoga en möjlighet till en djupare kontakt med dig själv, en ökad medvetenhet och ett större lugn.

När du yogar med mig får du under vilan i slutet av passet slappna av till gongens läkande ljud och vibrationer alternativt tar  du emot Reiki-healing . Detta förstärker och fördjupar effekterna av yogan.

Bra att veta

MediYogan ser hela människan, både med sin fysiska kropp samt som den energivarelse hon är. MediYogan möter och fungerar väl med den svenska hälso- och sjukvården utan att släppa den andliga och holistiska aspekten av läkandets konst.
MediYoga är den enda terapeutiska yogaformen i sig med fokus på forskning, utvärdering och kvalitetssäkring för användning i svensk hälso- och sjukvård. Alla instruktörer, lärare och terapeuter inom MediYoga har grundläggande medicinsk kunskap.
De delar som ingår i övningarna i passen är andning, ögonpositioner, ljud, fysiska positioner och fysiska rörelser, där varje del är lika viktig. Målet är att synkronisera dessa delar med varandra samt skapa en uppmärksamhetsträning i kroppen. Grunden och den röda tråden i träningen är andningen som är den del som tydligast knyter ihop de mentala och de fysiska aspekterna.
1.) Andning. Andningen är central i MediYoga och det som binder samman kropp och sinne, den del som styr rytmen och balansen och påverkar alla aspekter av människan.
2.) Ögonposition. Används för att främja en ökad balans mellan hjärnans hemisfärer och reducera tankar.
3.) Ljud/Mantra. För att stilla tankar och hålla fokus ges sinnet ett ljud, ett mantra att arbeta med.
4.) Kroppsposition. En specifik position ingår alltid, inkluderande hur du ska hålla huvud, nacke, handpositioner vilket påverkar hjärna, nervsystem och muskler.
5.) Kroppsrörelse. Vid övning ingår det ofta en rörelse som utförs ifrån andningen som en ”moving meditation”, där du på olika sätt sträcker och vrider på kroppen, vilket påverkar koordination, muskler, nervsystem, inre organ, endokrina körtlar m.m.

NÅGRA VIKTIGA "INTE"
- Gör inte yoga i samband med alkohol eller andra droger.
- Kvinnor som har menstruation eller är gravid bör byta ut vissa övningar. Rotlås och eldandning som är kraftfulla för mage och underliv kan då sitället bytas ut mot långa djupa andetag. Är du gravid så var extra inkännande eller gå över till gravidyoga.
-Gör övningarna mjukt, inkännande och kontrollerat efter just din förmåga. Yoga ska aldrig göra ont! Om en övning gör ont, gör den mjukare eller med mindre rörelser. Om du inte hittar ens en minsta rörelse som fungerar så visualisera att du gör den istället. Yoga får gärna vara påfrestande, svettigt och uthållighetskrävande med träningen får aldrig medföra fysisk smärta. Lyssna till kroppen. Det är vad yoga handlar om. Att lyssna och göra sig själv uppmärksam inåt, djupt in i sig själv.

SITT BRA
Har du svårt att sitta på mattan på golvet kan du sitta på en stol. Sitt långt fram på sitsen så ryggen är fri från ryggstöd och du kan ha den rak. När du sitter långt fram på sitsen får också höften ett friare flöde.
Sitter du på golvet kan du om du vill sitta på en kudde eller en vikt filt. Laborera med tjockleken så du hittar ett läge som passar dig. Ryggen ska vara rak och inte krummad bakåt. Ta gärna hjälp av en spegel så ser du lätt när du har en bra position.


INTONING OCH UTTONING
MediYoga startar alla yogapass med en så kallad intoning. Intoningen kan jämföras med en startsignal, det är dags att börja.
Så gör du en intoning:
Slut ögonen och koordinera ögonen snett uppåt i riktning mot punkten där pannbenet möter näsbenet. Hitta en position som känns balanserad, centrerad och mjuk utan att strama för mycket i muskulaturen. För ihop handflatorna och gnugga dem lätt mot varandra. Sitt med rak rygg, avslappnade axlar och armbågar och lägg an tummarna mot bröstbenet.
Tona in dig med mantrat ONG NAMO GURU DEV NAMO tre gånger.
Mantrat betyder att du öppnar dig för din inre styrka och din inre visdom.
Uttalet: O i ong sägs på samma sätt som o i ordet stång. NG i ong är utdraget och ska skapa en vibration upp i gommen, upp i kraniet. NAMO har ett kortare a och ett längre o. GURU delas upp i ett kortare go och ett längre rooo och uttalas ooo. DEV rimmar på stäv. Det sista NAMO låter som det första.
Så gör du uttoningen:
Precis som med intoning avslutas varje yoga pass med en så kallad uttoning vilket är som en slutsignal. Uttoningen blir likt intoningen en betingad reflex som förstärker träningen och underlättar återgång till vardagen efter avslutat pass.
Så gör du en uttoning:
Slut ögonen och koordinera ögonen snett uppåt i riktning mot punkten där pannben möter näsbenet. Hitta en position som känns balanserad, centrerad och mjuk utan att strama för mycket i muskulaturen. För ihop handflatorna och gnugga dem lätt mot varandra. Sitt med rak rygg, avslappnade axlar och armbågar och lägg an tummarna mot bröstbenet.
Tona ut dig med mantrat SAT NAM tre gånger. Ett längre Saaaat och ett kortare Nam.

NACKLÅS
Vid Nacklåset sitter du rak i ryggen, med huvudet rakt och drar in hakan en aning så nacken sträcks och kommer i linje med ryggraden. Detta underlättar energiflödet till och från hjärnan.

ROTLÅS
I princip avslutas varje övning med ett rotlås som är en koordinerad muskelkontraktion i bäckenbotten samt i nedre delen av buken.
Så gör du ett Rotlås:
Sitt på golvet eller på en stol alternativt ligg på rygg. Du börjar med att andas ut all luft ordentligt och försöker mjukt aktivera anusmuskulaturen utan att spänna andra muskler. Fortsätt framåt som ett blixtlås att aktivera perineum och urinvägstraketen och håll båda mjukt tillsammans. Avsluta genom att också dra in den nedre delen av buken (under naveln) försiktigt mot ryggraden och håll dessa tre kontraktioner som en enhet under några sekunder.
Rotlåset integrerar effekterna av övningen och distribuerar (frigör flödet av) energi i kroppen. Av terapeutiska själv görs alltid rotlåset i MediYoga på tomma lungor och aldrig vid menstruation eller graviditet.
Rotlåset är i grunden likt en knipövning men skiljer sig genom en kontraktion av den nedre delen av buken vilket knipövningar inte gör. Rotlåset är även en del av en övning och påverkar inte bara det fysiologiska utan hela energisystemet och det psykologiska.